När suget efter att åka på fotbollscup blir för stort är det dags att samla in pengar till lagkassan. Pojkarna i åldern 12-13 år i Husqvarna FF har nu genomfört sin första försäljning. Med ett resultat långt över förväntat har pojkarna nu en lagkassa som kan ta dem ut på många roliga aktiviteter tillsammans med sitt fotbollslag. Mot nya äventyr och mot drömmen om att bli fotbollsproffs.
- Pojkarna är så stolta över försäljningen och att de lyckades tjäna ihop så mycket pengar till laget. De fick ihop 32 736 kr och det var nog ingen som trodde att de skulle lyckas få ihop så mycket. Detta var lagets första försäljning. Det är ett engagemang från föräldrarna som krävs för att något sådant här ska bli av. Nu var det framförallt möjligheten att åka på cup som gjorde att detta initierades och jag erbjöd mig att ansvara för försäljningen, säger Elly Walker som är förälder till en pojke i laget.
Infopaketet var avgörande
Elly hade inte ansvarat för en försäljning med Kakservice tidigare men hade erfarenhet av produkterna som säljare. Innan laget valde vilket företag som skulle användas för att genomföra sin första försäljning gjordes lite research. Det som gjorde att valet föll på Kakservice fanns i det kostnadsfria infopaketet. Paketet som alla klasser och föreningar kan beställa innehöll en katalog till varje spelare i fotbollslaget, en burk med kakor för att provsmaka, och tydliga instruktioner både för ansvarig och för säljare.
- För det första tycker jag att det var en fördel att det var frivilligt att genomföra försäljningen även när man hade fått hem infopaketet. Det var inget tvång även om man hade beställt kataloger och fått prov. I infopaketet såg man hur lättillgängligt och lättadministrerat det var. Där fanns pappkort som var utformade som mobilskärmar. På korten fanns pedagogisk information både till mig som säljansvarig om hur jag ska få igång försäljningen, och hur man ska göra som säljare. Det är klart att man inte kunde säga nej till detta! säger Elly.
En användbar QR-kod
Elly berättar om fler saker som gör att hon gärna rekommenderar andra att använda Kakservice för att tjäna pengar till lagkassan. Både hon som säljansvarig och spelarna i laget uppskattade att man inte måste använda säljkatalogen för att sälja kakor. Alla säljare kan hämta en personlig QR-kod på Mina sidor, och den kan man därefter skriva ut eller visa i mobilen. Denna QR-kod användes flitigt av pojkarna i Husqvarna FF.
- Säljkatalogen behövs egentligen inte, men vi använde oss både av den och av QR-koden. För mig som säljansvarig räckte det med att skicka ut grupplänken, med den skapade alla säljarna egna konton. Sedan kunde man skriva ut sin QR-kod. När du scannar QR-koden med en telefon kommer du direkt till webbshoppen och har alla kakor i telefonen. Många har sagt att de bara använde sig av QR-koden, berättar Elly.
Snabb och enkel administrering
Flera föräldrar skrev dessutom ut QR-koden för att lägga i lunchrummet på sin arbetsplats. Det gjorde att kollegorna enkelt kunde skanna koden med sin telefon och i lugn och ro bläddra i sortimentet med kakor, godis och knäcke. De behövde inte fylla i några uppgifter manuellt i en katalog, utan ordern kunde snabbt och enkelt genomföras i webbshoppen. Det gjorde också att säljarna slapp manuellt arbete för att registrera ordrarna från katalogen på Mina sidor.
- Efteråt har jag frågat de som sålde allra mest om vad framgångsfaktorn var. Alla svarade att det fanns så många enkla sätt att sälja på. Förutom säljkatalogen och QR-koden kan man ju också lägga ut sin länk på sociala medier. Det som jag tycker är roligt med denna försäljningen är att det verkligen ligger en ansträngning bakom från alla spelare. Alla har bidragit genom att på olika sätt sälja till släkt och vänner, och många har även knackat dörr, säger Elly.
Alla gör så gott de kan
Innan försäljningen drog igång diskuterade man om att sätta en säljgräns, ett minsta antal burkar som varje spelare måste sälja. Istället valde de att gå in med inställningen att alla gör så gott de kan. Försäljningen måste få ske efter vilka förutsättningar varje familj har. Nu har alla sålt olika mycket, men alla har dragit sitt strå till stacken.
- Man bör tänka till lite så att man har plats att ta emot leveransen av alla burkar. Jag var lite rädd att det skulle bli svårt, men det var inte farligt alls. Våra 992 burkar rymdes på två stora pallar så det fick plats i mitt garage, en kakburk är ju ganska liten. Nu satte jag upp några tider där man fick komma och hämta sina burkar, alla kom och det var inga problem, säger Elly.
Mammas chokladbollar var storsäljaren
Försäljningstiden för pojkarna i Husqvarna FF var tre veckor enligt rekommendationen från Kakservice. Under försäljningsperioden skrevs peppande meddelanden i föräldrarnas chatgrupp som hejade på spelarna att nå olika säljmål. Kakor, godis och knäcke upplevdes som lättsålt och tilltalade alla åldrar. Pojkarna sålde 108 burkar av Mammas chokladbollar som var storsäljaren. På andra plats kom Veronikas ost- & vitlöksknäcke med 107 burkar.