SökMina sidorBeställ gratis infopaket

Lätta att sälja när man själv gillar produkterna

Om man vill åka på cup gäller det att leta efter möjliga intäkter. Med pengar från försäljningen av kakor och knäckebröd tog sig Qviding P03 till både Helsingborg och Skövde.

Med 35 spelare som gärna vill åka på cuper och träningsläger gäller det att leta upp möjliga intäktskällor. Jenny Morales är mamma till en av killarna och även ansvarig för säljaktiviteter för såväl sonens lag som för själva föreningen Qviding.Vårvintern 2017 insåg hon att det var hög tid att fylla på kassan.

-Tidigare har vi sålt lotter två gånger om året, berättar Jenny. Lotter som i ärlighetens namn främst köpts av oss föräldrar och släktingar - så jag började fundera över om vi kunde hitta på något annat.

Genom en kollega, vars dotter sålde kakor för sin klass, hörde Jenny Morales talas om Kakservice. 

-Jag köpte några burkar av henne och tyckte att produkterna var bra. Jag hörde också att burkarna varit lättsålda och att försäljningen blev lyckad.

Jenny tog frågan med övriga föräldragänget: Kan det här vara någonting för oss?

Idén föll i god jord och Jenny beställde säljkataloger på Kakservice hemsida.

-Vi bad killarna att komma lite tidigare i samband med en träning och då berättade vi för dem om upplägget. Vi kom överens om ett mål - att varje spelare skulle försöka sälja 15 burkar.

Egen logga på burkarna kändes bra

Var och en fick en kod och kunde enkelt registrera ett konto på ”Mina sidor”. Jenny Morales kunde som administratör i sin tur lätt få en överblick och följa lagets försäljning. Liksom i allt annat föreningsliv varierade både engagemang och förmåga och inledningsvis gick försäljningen faktiskt lite trögt. Men sedan tog det fart. Killarna tog upp beställningar genom att visa hela sortimentet i säljkatalogen, när de besökte kunderna.

-Andra typer av produkter kan kännas konstigt för 14-åriga killar att gå runt bland grannarna och sälja. Men de här kunde spelarna själva prata om, eftersom de gillade kakorna. Då blir det mycket lättare, säger Jenny.

-De lärde sig också hur viktigt det är att tala om varifrån man kommer och varför man gör det här. Vart pengarna ska gå. Om man berättar lite om sig själv blir det lättare att få kontakt – och att sälja.

Qviding P03 hade också beställt egna etiketter att sätta på burkarna med lagets logga. 

-Det kändes som en bra grej. Det blir lite mer personligt och varje gång kunderna tar fram burken blir de påminda om oss.

Qviding P03 nådde inte riktigt till målet om 570 burkar, men även de sålda 493 burkarna gav ett välbehövligt tillskott till lagkassan på 9367 kronor. Pengar som förde laget till både Skadevi Cup i Skövde och till Eskilscupen i Helsingborg.

-Utan pengarna från försäljningen hade vi inte kunnat åka. Sammanfattningsvis var det lättsålda produkter som gav en bra förtjänst till laget. Kanske gör vi om det redan till våren, säger Jenny Morales.

 

Qviding P-03

Total förtjänst 9.367:-

Försäljningsfakta

Antal försäljningar1 st
Antal deltagare23 st
Total förtjänst9.367 kr
Stäng fönster